آزمون ورزشی آتش نشانی

آزمون ورزشی استخدامی آتش نشانی تهران

آزمون ورزشی آتش نشانی یکی از آزمون های مهم جهت سنجش آمادگی جسمانی اعم از:( ظرفیت تنفسی و قلبی عروقی،انعطاف پذیری،استقامت و قدرت عضلانی)که از داوطلبین جهت استخدام در سازمان آتش نشانی تهران گرفته می شود. این آزمون ها مطابق با استاندارد کارایی های آتش نشان در محل حریق و حادثه طراحی گردیده است. در زیر به بررسی و نحوه برگزاری این آزمون ها خواهیم پرداخت

ضرورت آزمون ورزشی آتش نشانی

بدون شک مبارزه با آتش سوزی به عنوان شغل یکی از حرفه های خطرناک و از نظر جسمانی بسیار سخت است. یک آتش نشان در یک عملیات اطفاء حریق به اندازه سه ساعت تمرین هوازی انرژی فیزیکی مصرف می کند.تعداد ضربان قلب به بیش از 120 ضربه در دقیقه می رسد، و در مواردی تحت فشار های سنگین مانند: بلند کردن اجسام، بالا رفتن و کشیدن که فشار بالایی به بدن وارد می نماید قرار می گیرد. از این رو آتش نشانان برای به انجام رساندن صحیح و ایمن وظایف و ماموریت خود نیاز به توان جسمانی و روحی و روانی بالایی دارند. بطور کلی آتش نشانی فعالیتی جسمانی است که ترکیبی از قدرت، انعطاف پذیری، استقامت و هوش در شرایط بسیار استرس زاست.

بعد از پی بردن به ضرورت آمادگی جسمانی آتش نشانان برای رسیدن به شرایط جسمانی مطلوب باید هشت قابلیت مهم را در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد را تقویت نمایید، زیرا که تمامی آیتم های آزمون ورزشی آتش نشانی تهران برگرفته از این هشت قابلیت می باشد.

  هشت قابلیت مهم آمادگی جسمانی در آزمون ورزشی آتش نشانان

بیشتر آتش نشانانی که تلاش می کنند وظیفه شان را با جدیت به انجام برسانند، تمرکزشان بر داشتن آمادگی جسمانی مناسب است. به بیان ساده، آمادگی جسمانی یعنی بهبود یا افزایش قدرت عضلانی، استقامت عضلانی، انعطاف پذیری و ظرفیت قلبی-عروقی و بهبود همه این موارد به معنای بهبود سلامتی و کارایی بدنی است.

روش های زیادی برای رسیدن به این هدف وجود دارد. اما برای رسیدن به موثر ترین روش کسب آمادگی، آتش نشانان باید هشت قابلیت مهم آمادگی عملکردی را در خودشان توسعه دهند. این هشت قابلیت مهم با بهبود آمادگی، شما را در اجرای مطلوب وظایف تان با یک روش سیستماتیک کمک می کند؛ این هشت قابلیت کاربردی به طور مستقیم عملکرد و کارایی آتش نشانان را فراهم می کنند.

یکی از بخش های مهم دستیابی به  حفظ آمادگی عملکردی ایجاد قدرت میباشد. قدرت یعنی توانایی تولید نیرو برای ساختن قدرت عضلانی، استقامت عضلانی و توان عضلانی می باشد. برای یک آتش نشان،تمرینات مقاومتی بسیار حیاتی هستند تا بتواند پیشرفت ویژه ای در عملکرد و اجرای عملیاتی آتش نشان به وجود آورد، نه اینکه صرفا قدرتمند شود و عضلات حجیم داشته باشد، بلکه توانایی ما را در اجرای وظایف شغلیمان به صورت موثر و کارامد بهبود بخشد.

 

1- قدرت مرکزی بدن آتش نشان

قسمت مرکزی بدن شامل عضلات قدامی، پشتی و جانبی تنه است. این عضلات تقریبا بیست عدد هستند که به انعطاف پذیری تنه در حرکات باز کردن، چرخش و خم شدن کمک می کنند. در حوزه آمادگی جسمانی، برخی ها ممکن است این طور فکر کنند که منظور از قدرت مرکزی بدن، داشتن عضلات قدرتمند شکمی یا داشتن سیسپک است. در واقع قدرت مرکزی همان چیزی است که سبب حفظ راستای قامت، ثبات و وضعیت مناسب ستون فقرات ما می شود.

2-ظرفیت قلبی عروقی آتش نشان

فعالیت های آتش نشانان در عملیات های مختلف از جمله اطفاء حریق نیازمند ظرفیت قلبی عروقی میباشد.مطالعات نشان داده اند که در عملیات های واقعی، فعالیت های آتش نشانان مانند:

  • پوشیدن و حرکت با لباس کامل محافظتی
  • حمل، استفرار و بالارفتن از نردبان
  • ورود و خروج اضطراری
  • کشیدن و پیشروی با لوله نواری آب
  • تهویه
  • باز کردن شیر آتش نشانی
  • عملیات جستجو
  • عملیات نجات مسدوم
  • کشاندن، بلند کردن، بالا کشیدن با طناب و حمل تجهیزات سنگین
  • تخریب دیوار
  • بالارفتن از پله
  • تعویض تجهیزات
  • سینه خیز رفتن، هل دادن، کشیدن و کار با دیلم

همه این فاکتور ها موجب افزایش ضربان قلب، حجم ضربه ای و حجم اکسیژن مصرفی می شود، به بیان دیگر، فعالیت در عملیات ها به علت بالا رفتن نیاز های متابولیکی و قلبی عروقی، قلب فعالیت بیشتری می کند تا بتواند پاسخگوی این نیاز ها باشد. اگر آتش نشان آمادگی قلبی عروقی مناسبی نداشته باشد، این موضوع می تواند حیات آتش نشان را تهدید کند و حتی منجر به مرگ او شود.

3- انعطاف پذیری آتش نشان

انعطاف پذیری توانایی یک عضله و مفصل برای حرکت در کل دامنه حرکتی اش است. به طور کلی انعطاف پذیری یکی از اجزای ضروری روانی حرکت، اجرا و آمادگی عملکردی آتش نشانان است. کمبود این فاکتور مهم منجر به افزایش بروز آسیب هایی چون ( کشیدگی رباط ها، تاندون ها و آسیب های کمری ) و همچنین باعث کاهش دامنه حرکتی می گردد.

ضربان قلب آتش نشانان افزایش پیدا می کند. و ممکن است علت این افزایش ترشح بیشتر هورمون اندروفین باشد.

4-مهارت هول دادن در آزمون ورزشی آتش نشانی

هول دادن و فشار وارد کردن یکی از پایه ای ترین حرکات آتش نشانان در عملیات می باشد. حرکاتی مانند ( استقرار نردبان، کشیدن و پیش روی با لوله، شکستن درب، پتک زدن به سقف یا دیوار) حرکاتی هستند که از قابلیت هول دادن و فشار وارد کردن بهره میگیرند، که در ادامه به معرفی تمریناتی که باعث بهبود این قابلیت در آتش نشان میشود می پردازیم.

5- مهارت کشیدن در آتش نشانان

کشیدن یکی دیگر از حرکات پایه ای آتش نشانان است. به زبان ساده، کشیدن یعنی نگه داشتن شیئی و حرکت دادن آن در یک مسیر مشخص به ویژه به سمت خود آتش نشان، حرکات کشیدن به طور مرتب در عملیات ها اجرا می شود، مانند حرکات هل دادن، این قابلیت هم با دیگر حرکات مانند بلند کردن، حمل کردن و کشاندن ترکیب می شود.

 

6- مهارت کشاندن در آزمون ورزشی آتش نشانی

در حین انجام عملیات هر آتش نشان با بیشتر حرکات عملکردی مانند کشیدن،کشاندن، هول دادن و بلند کردن سروکار دارند یکی از این مهارت ها مهارت کشاندن می باشد. کشاندن یک فرد مصدوم یا همکار آتش نشانی که روی زمین افتاده از جمله مواردی هستند که بیشترین فشار ذهنی و روانی را به یک آتش نشان وارد می کنند. همه این عوامل استرس زا مرتبط با قابلیت کشاندن با اثر توانمندی های ما در به انجام رساندن کارامد وظایف آتش نشان ترکیب می شوند. حرکاتی مانند ( کشاندن مصدوم، آتش نشان، لوله آب، تجهیزات، نردبان، طناب، تجهیزات نجات و ..) از جمله مهارت های کشاندن در آزمون ورزشی آتش نشانان می باشد.

تمرینات عملکردی آتش نشانی

7- مهارت بلند کردن در آزمون ورزشی آتش نشانان

بیشتر اوقات آتش نشانان چه در عملیات و چه خارج از عملیات با بلند کردن تجهیزات سنگین، اجسام و مصدومین سروکار داریم که احتمال خطرات و آسیب های بلقوه برای آتش نشان را به همراه دارد. از این رو بسیار مهم و حیاتی است که قدرت و مکانیسم های بدنی مطلوبی داشته باشیم تا بتوانیم وظایفمان را با موفقیت انجام دهیم و از آسیب دیدگی پیشگیری نمایم.

آزمون ورزشی استخدامی آتش نشانی

8-مهارت حمل کردن اجسام در آتش نشانی

حمل کردن جزو رایج ترین حرکات عملکردی مرتبط با آتش نشانی است، حمل لوله و تجهیزات مانند ( جک های هیدرولیکی، خاموش کننده های دستی، نردبان و مصدومین در بالارفتن از پله ها و روی زمین نمونه ای از این قبیل فعالیت ها می باشد. آنچه آتش نشان باید در نظر داشته باشید حمل بار را با حمل وزن خود شروع میکند، زیرا یک آتش نشان به طور معمول بالغ بر 45 کیلو گرم اضافه بار حین عملیات ها حمل میکند. این اضافه بار همان تجهیزات انفرادی مانند(شلوار و اورکت حریق، چکمه های حریق، کلاه، دستگاه تنفسی و ..) پس یکی دیگر از موارد آزمون ورزشی استخدامی آتش نشانی بر موضوع حمل کردن دلالت دارد.

آزمون ورزشی آتش نشانی

آیتم های آزمون ورزشی آتش نشانی تهران

همان طور که در هشت قابلیت بالا با لزوم آمادگی عملکردی و جسمانی آتش نشانی آشنا شدید حال به بررسی آیتم های آزمون ورزشی استخدامی آتش نشانی میپردازیم.

آزمون ورزشی استخدامی آتش نشانی را میتوان به سه بخش تقسیم نمود:

  1. آزمون تست ایفرد
    این آزمون تست ایفرد که از آیتم های (انعطاف پذیری، بارفیکس، پلانک و قدرت پنجه) تشکیل میگردد که آیتم قدرت پنچه فقط در آزمون استخدامی سال 1401 از داوطلبین گرفته شد که این آیتم با آیتمی دیگر جایگزین میگردد، جهت اطلاعات کامل و بروز میتوانید نرم افزار آزمون استخدامی را از اینجا دانلود نمایید و از امکانات آن استفاده نمایید.
  2. آزمون عملیات ورزشی
    آزمون عملیاتی، ترکیبی از هشت قابلیت مهم عملکردی آتش نشانان اعم از (قدرت مرکزی، کشاندن، حمل کردن، کشیدن، هل دادن، بلند کردن، انعطاف پذیر بودن، ظرفیت قلبی – تنفسی) تشکیل میگردد.
    حمل دو گالن 30 کیلوگرمی، کشیدن سورتمه 70 کیلوگرمی به متراژ 20 متر، کشاندن همان سورتمه به جای اولیه خود، هول دادن سورتمه 50 کیلوگرمی به همان متراژ و برگرداندن آن بصورت کشاندن در جای اولیه و دویدن و عبور از خط پایان
  3. آزمون هوازی
    دویدن به مسافت 1600 متر در کمترین زمان ممکن که معمولا میانگین یک فرد آماده در تایم 6.30 دقیقه می باشد. این نکته قابل ذکر است که این آزمون رو شما باید 10 الی 15 دقیقه بعد از آزمون سورتمه آتش نشان انجام دهید، بنابر این سعی کنید در این فاصله ذخایر گلیکوژن و نیروی از دست رفته خود را بازیابی نمایید و در کمترین تایم ممکن این آزمون رو به پایان برسانید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تمرین و ذخیره انرژی در آزمون ورزشی آتش نشانی میتوانید نرم افزار آزمون استخدامی را از اینجا دانلود نمایید و از امکانات آن از قبیل نحوه تمرینات برای آماده سازی آتش نشان و آزمون های علمی آن بهرهمند شوید.

 

نرم افزار استخدامی آتش نشانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *